Vyštudovala genetiku na University of Cambridge, učila deti zo sociálne znevýhodneného prostredia v škole na okraji Londýna v rámci programu Teach First, magistra získala v odbore Leadership in Education a pomohla rozbehnúť Teach for Thailand či Teach for Slovakia. Flo Symington-Maar je od septembra šéfkou účastníckeho a ambasádorského programu Teach for Slovakia.

Od štúdia genetiky k učeniu znevýhodnených detí

Už popri štúdiu genetiky na University of Cambridge Flo zvažovala kariéru učiteľky. Po skončení bakalára sa preto prihlásila do programu Teach First (pozn. Britská obdoba Teach for Slovakia).

Neviem, čo by som robila, ak by ma do programu neprijali. Možno by som ďalej študovala, aby som sa stala učiteľkou či sociálnou pracovníčkou. Alebo by som skončila v banke či v korporátnej firme, ako veľa mojich známych.”

Flo dva roky učila na Stockley Academy blízko letiska Heathrow v Londýne. Kvôli ťažkým podmienkam a slabému platovému ohodnoteniu bol na škole nedostatok učiteľov. Žiaci pochádzali z rodín imigrantov, kde boli rodičia často nezamestnaní alebo stále čakali na udelenie azylu. Pre tretinu študentov bola angličtina druhým jazykom, tretina mala špeciálne potreby a ďalší pochádzali zo sociálne slabšieho prostredia. Mnoho detí končilo v nápravno-výchovných zariadeniach, žiaci boli zapletení v miestnych gangoch a dievčatá čelili tehotenstvu vo veľmi mladom veku.

Napriek náročným podmienkam, mnohé rodiny chceli pre deti to najlepšie vzdelanie.

“Naučila som sa veľa o ľuďoch pochádzajúcich z rozličných kultúr, s iným pohľadom na život a odlišnými prioritami. Pochopila som, prečo môže byť zmena taká zložitá. Každé stretnutie s rodičmi či rozhovor s dieťaťom mi pomohol pochopiť čosi viac o výzvach, ktorým čelia.”

Aj učitelia v Británii to majú náročné

Jej ďalšie kroky smerovali do školy s názvom City of London Academy. Žiaci pochádzali z podobného prostredia, aké poznala zo Stockley Academy, no škola poskytovala energické prostredie plné príležitostí pre deti. Mnoho zo študentov sa dostalo na prestížne univerzity, kde ďalej študovali medicínu či právo. Iní, naopak, skončili vo väzení alebo odišli zo školy bez akejkoľvek kvalifikácie. Učitelia na škole sa však na každého žiaka pozerali ako na dieťa s čistým štítom, a bez ohľadu na ich pozadie, sa pokúšali nasmerovať ho správnym smerom.

Na škole pôsobili aj účastníci z Teach First a Flo im pomáhala ako mentorka a koučka.

“Pracovné podmienky učiteľov vo Veľkej Británii sú veľmi náročné. Nároky sú vysoké, pravidlá plánovania, známkovania či skúšania žiakov sú prísne. Učiteľ tiež musí byť kreatívny. Hodiny museli byť zaujímavé, pretože väčšina žiakov by ani neostala v triede.”

Príprava učiteľov na povolanie je však odlišná ako na Slovensku. Je zameraná na praktické zručnosti, od naplánovania kvalitnej hodiny, až po návody, ako pomôcť dieťatu uspieť v akomkoľvek predmete.

Príprava učiteľov a podpora v ich práci bola pre Flo mimoriadne zaujímavá.

Na škole strávila prácou učiteľky a mentorky šesť rokov a následne pôsobila v oblasti mentoringu v Oxforde v Anglicku a v Delhi  v Indii.

Z Thajska až na Slovensko

Pre Teach for Thailand Flo nadizajnovala prvý Basecamp – miesto, kde účastníci za šesť týždňov získajú najdôležitejšie zručnosti na zvládnutie učiteľského povolania.

Opäť spoznala úplne inú kultúru a vzdelávací systém. Účastníci Teach for Thailand pôsobili najmä vo veľmi chudobných komunitách v Bangkoku. Napriek tomu, že žijú v hlavnom meste, ich šanca na kvalitné vzdelanie je mizivá. Ak si sa chudobný v Thajsku narodil, chudobný aj zomrieš. A to sa snaží Teach for Thailand zmeniť.

V súčasnosti Flo pôsobí ako šéfka účastníckeho a ambasádorského leadership programu v Teach for Slovakia, ktoré pomáhala zakladať. Jej úlohou je manažovať tím mentorov a trénerov, vedie viaceré školenia a sama je mentorkou.

“Od septembra som sa po taktiež dlhšom čase opäť stala mentorkou. Mám na starosti dvoch účastníkov programu – Janku a Mateja. Veľmi rada sledujem, aké projekty na svojich školách chystajú a užívam si návštevy priamo na škole. Táto práca ma popri iných povinnostiach drží nad vodou.”

Organizácia Teach for Slovakia má podľa nej obrovský potenciál na vytvorenie reálnych riešení pre problémy, ktoré v našom školstve sú. A to vďaka účastníkom programu, ktorí dennodenne bojujú so systémom, pracujú s rodičmi a so žiakmi v školách. A aj vďaka ambasádorom, ktorí z oblastí biznisu, štátnej správy či neziskových organizácii pozitívne vplývajú na slovenské vzdelávanie.

“Považujem za nesmierne dôležité, že Teach for Slovakia je tu a pomáha na každodennej báze. Účastníci programu čelia najmä systémovým problémom. Mám pocit, že slovenský vzdelávací systém nedôveruje učiteľom, že sú to profesionáli, ktorí chcú každému dieťaťu poskytnúť to najlepšie vzdelanie. Preto systém učiteľom nepomáha, ale skôr odrádza ľudí, ktorí chcú urobiť čosi viac a nezapadajú do škatuliek.”

Verí však, že aj vďaka Teach for Slovakia budú v školstve pôsobiť ľudia, ktorí sa odradiť nenechajú a budú bojovať.

Flo vyrástla v Bath v Anglicku. Má vyštudovaný Master’s in Leadership z Institute of Education. Ako vedúca oddelenia vedy na škole, kde pôsobila, zvýšila výsledky žiakov na GCSE z 22% na 94%. V 2012 začala koučovať riaditeľov škôl najprv vo Veľkej Británii a neskôr v Indii. Následne pripravovala účastníkov programu v Teach for Thailand, dnes pôsobí v Teach for Slovakia.