Project Description

matus bors
  • V programe pôsobil na ZŠ Hlavná, Malčice.

  • Učila predmety: matematika, informatika, fyzika

Matúš Borš

Študoval inžinierske konštrukcie a dopravné stavby na STU v Bratislave. Ako dopravný inžinier pracoval na projektoch diaľnic a ciest na Slovensku.

Od svojich 15 rokov sa angažuje v mládežníckom stredisku u Saleziánov v Petržalke. Verí, že deti z náročného prostredia potrebujú časté povzbudenie, pomoc a potiahnuť vo svojom živote.

“Vidím, že Teach for Slovakia je naozaj spoločenstvom ľudí, ktorí boli viac obdarení vo svojom živote, majú potrebu sa zlepšovať a pomáhať a formovať Slovensko. Mám rád životné výzvy a prácu v prospech tých, ktorí to potrebujú. Táto práca má zmysel a je potrebná pre celú slovenskú spoločnosť.”

Tým, že som bol triednym učiteľom ôsmakov a potom deviatakov, zameral som sa s nimi na to, čo chcú robiť po základnej škole.

Aby si išli za svojimi snami, aby sa nebáli tvrdo pracovať, aby boli trpezliví, keď sa im nedarí, aby vedeli pracovať ako tím a aby využívali všetky príležitosti, ktoré ich môžu posúvať ďalej, vrátane rozhovorov so mnou a aj s inými dospelými.

Mojich žiakov som chcel zobrať na dva výlety – prvý bol v Košiciach a druhý, keď sme mali ísť do Bratislavy, nevyšiel aj kvôli corona situácií.

V škole sa podarilo dorobiť informatickú učebňu, opraviť počítače, nainštalovať do nich aktuálne verzie systému, aby ľudia, ktorí prídu po mne a moji kolegovia nemuseli riešiť problémy z PC. Tiež sa podarilo vyriešiť problémy s Wifi, ktoré sme mali v škole.

Tieto dva roky ma naučili hlavne osamostatniť sa, žiť svoj život; vedieť sa postarať o seba a o svojich blízkych; vedieť riešiť ťažšie problémy, ktoré nastali a vedieť ich odkomunikovať.

Naučil som sa byť trpezlivý a neriešiť hneď chyby druhého, byť pokojný a rozvážny aj v situácii, keď iní boli nervózni, prípadne nahnevaný.

Veľmi dôležitá vec, ktorú si odnášam a budem túto skúsenosť využívať aj v budúcnosti je, že som ako chalan z Bratislavy zistil, čím žije mnoho ľudí na východe. Spoznal som, aké sú problémy týchto spoločenstiev a aké vidia riešenia, aby mohol byť Zemplín lepším miestom na život.

V neposlednom rade mi tieto dva roky priniesli spoločenstvo ľudí, ktorím naozaj záleží na budúcnosti krajiny a detí; ktorí sa budú snažiť zlepšovať život druhým. Odnášam si vzťahy s ľuďmi z TFS, zo školy (deti, kolegovia), s podporovateľmi (CHFS) a aj s novými kamarátmi z východu.

Ďakujem mojim podporovateľom, ktorí ma vedeli povzbudiť a aj tým, ktorí mi napísali počas ťažkých časov a vedeli mi zlepšiť zlú náladu. Vážim si snahu a ochotu všetkých, ktorí prišli pozrieť na školu, prípadne plánovali výlet do Bratislavy a ktorí sa zaujímali a podporovali ma, hoci mali často plný kalendár.

Konkrétne sú to Daniel Strasser s manželkou, ktorí boli v Malčiciach a s ktorým som prakticky stále v kontakte; manželia Svetlanskí, s ktorými som bol v kontakte a nakoniec im nevyšlo prísť na východ; Kamila Hollá, ktorá bola vždy rada, že mi pomôže s výletom (bohužiaľ nevyšiel); Marek Švec, s ktorým sme boli na CHFS evente v Bratislave a je tiež veľmi nápomocní a ostatným, s ktorými som síce v kontakte nebol, ale podporovali ma.

Chcem Vám všetkým dať jedno veľké ĎAKUJEM 

Pomáhal som s tvorením lesson plánov a ostatnými vecami novým kohorťákom počas Letnej školy.

Nateraz sa sa chcem vrátiť k tomu, čo som predtým robil a to je práca dopravného inžiniera. Rozmýšľať aj nad tým, ako pomôcť slabším regiónom na Slovensku a eliminovať regionálne rozdiely.

Chcem sa zapojiť po skončení programu hlavne do CHFS a podporovať tak ďalších kohorťákov v misii – dať všetkým deťom šancu v živote uspieť.